0 of 31 Questions completed
Questions:
You have already completed the quiz before. Hence you can not start it again.
Quiz is loading…
You must sign in or sign up to start the quiz.
You must first complete the following:
0 of 31 Questions answered correctly
Your time:
Time has elapsed
You have reached 0 of 0 point(s), (0)
Earned Point(s): 0 of 0, (0)
0 Essay(s) Pending (Possible Point(s): 0)
Naším i vaším prvořadým zájmem musí být, abyste se denně vraceli domů ke svým blízkým zdraví a živí. Proto respektujte všechna opatření, která zaměstnavatel zavedl především pro vaši ochranu.
Případné připomínky a náměty adresujte na e-mail: office@czkomplex.cz.
Školení je koncipováno tak, aby byly odpovědi dostupné několika způsoby, přímo v textu, který předchází otázce nebo formou odkazu na zákony a případně na jednotlivé směrnice nebo je najdete v podkladech pro školení , odkazy jsou označeny standardně jako podtržená slova v textu. Máte pět pokusů a devadesát minut pro studium a vyhotovení testu. Nespěchejte, prostudujte si i odkazy. Hodně štěstí.
1.
Jako občané této republiky nemůžete činit, co je zákonem zakázáno. Proto je legislativa stále zdokonalována a vylepšována. Vše co zakázáno není, činit můžete, ale popravdě řečeno, jak se zdokonaluje legislativa je toho stále méně. Máte právo na ochranu svého zdraví a uspokojivé pracovní podmínky. Ženy, mladiství a osoby zdravotně postižené mají právo na zvýšenou ochranu zdraví při práci a na zvláštní pracovní podmínky. Originální znění naleznete v Ústavě ČR, čl 2, odst. 4 a Listině základních práv a svobod, čl. 28, 29 , 31
Mohu být nucen zaměstnavatelem plnit úkoly, které jsou v rozporu s právními předpisy, byť po krátkou dobu?
2.
Podpisem pracovní smlouvy jste se stali zaměstnancem a prvním nástupem do práce jste se zavázali plnit povinnosti, které z této smlouvy vyplývají, dále povinnosti z legislativy, zejména ze Zákoníku práce a povinnosti, které pro vás vyplynuly jiným způsobem, např. tím, že jste byli seznámeni s předpisy, které vydal zaměstnavatel. Jste povinni podle pokynů zaměstnavatele konat osobně práce podle pracovní smlouvy v rozvržené týdenní pracovní době. Více najdete v Zákoníku práce, § 38.
Může mě zaměstnavatel pověřit jinou prací než tou, kterou mám uvedenu v pracovní smlouvě, nebo která je uvedena v pracovním řádu, případně v popisu pracovní činnosti zaměstnance?
3.
Zaměstnavatel vás chce přeložit do jiného místa, než bylo sjednáno v pracovní smlouvě. Měli byste vědět, že je to možné pouze s vaším souhlasem a za předpokladu, že to vyžaduje provozní potřeba zaměstnavatele. Ve smlouvě však můžete mít uvedeno, že výkonem práce je celá ČR, pak má zaměstnavatel při převedení zaměstnance na jinou práci pozici mnohem jednodušší. Více najdete v Zákoníku práce, §41.
Může mě zaměstnavatel převést k výkonu práce do jiného místa, mám-li ve smlouvě napsáno, Místo výkonu práce: Celá ČR?
4.
Přestávky v práci se poskytují nejpozději po 6 hodinách nepřetržité práce v délce trvání 30 minut. Přestávka nesmí být na začátku nebo před koncem pracovní doby. Přestávka se nezapočítává do pracovní doby. Přestávka může být rozdělena do dvou částí po 15 minutách. Více najdete v Zákoníku práce, §88.
Máte rovnoměrně rozvrženu pracovní dobu na 8 hodin denně, který příklad pracovní doby je správný:
5.
Náklady na BOZP nese zaměstnavatel, tedy na přidělení osobních ochranných prostředků, poskytnutí příslušných školení nutných pro zajištění způsobilosti zaměstnance k práci, lékařské prohlídky s výjimkou vstupní prohlídky před začátkem pracovního poměru. Více najdete v Zákoníku práce, §101.
Může zaměstnavatel zajistit pracovní obuv pro zaměstnance s tím, že se zaměstnanec podílí na finanční úhradě?
6.
Pracovní rizika a předcházení rizikům.
Každá činnost člověka sebou nese rizika možného úrazu nebo nemoci. V pracovním procesu se tato činnost označuje za činnost při výkonu práce, z úrazu se stává pracovní úraz a z nemoci nemoc z povolání. Z tohoto důvodu má každý zaměstnavatel vést písemně tzv. registr rizik, se kterým se seznamte. V tomto registru jsou analyzovaná a vyhledaná rizika včetně opatření k jejich zmírnění nebo eliminaci. Najdete-li riziko, které není zaneseno v registru, upozorněte na něj bez odkladu zaměstnavatele.
Pracovní rizika jsou souborem, kde je specifikováno nebezpečí:
7.
Pracovní rizika jsou součástí každé práce. Z tohoto důvodů je nutno respektovat nařízení zaměstnavatele a vedoucích zaměstnanců.
Slovní příkaz nadřízeného zaměstnance je rovnocenný s nařízením jinou formou (např. písemně)?
8.
Při pracovní činnosti s rizikem úrazu je zaměstnanci nařízeno používání osobní ch ochranných pracovních prostředků, tzv. OOPP. Všechny náklady na OOPP nese zaměstnavatel. zaměstnanec je povinen OOPP používat a hlásit zaměstnavateli jejich případné poškození.
Koupil jsem si do práce boty, které mi vyhovují, a zaměstnavatel mi je nechce proplatit s odkazem na jím poskytovanou pracovní obuv. Mohu odmítnout a chodit ve svých, které jsou pohodlnější?
9.
Co je to vlastně pracovní úraz? Nutně ne vše co se vám kdy stane. Pracovní úraz je specifikován zákonem jako poškození zdraví nebo smrt zaměstnance, došlo-li k nim nezávisle na jeho vůli krátkodobým, náhlým a násilným působením zevních vlivů při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s ním. Pracovní úraz je nutno ihned nahlásit přímému vedoucímu zaměstnanci a trvat na provedení zápisu. Nedejte na žádné ale, pokud odejdete od pokladny a nepřepočítáte si peníze, také se už nikdo nezeptá, jak to bylo. Bez zápisu není úraz a také nedostanete náhradu spočívající v bolestném a doplatku mzdy. Více o pracovních úrazech a jejich řešení najdete v Zákoníku práce, § 105.
Po cestě do práce jste zakopli a zlomili si nohu:
10.
Co je to vlastně nemoc z povolání? Jako nemoc z povolání lze uznat pouze nemoc, která je zanesena ve výčtu nemocí z povolání ve zvláštním předpise (č. 290/1995 Sb.) Znamená to, že nemoci, které nejsou vyhláškou vyjmenovány, ale přitom vám vznikly při pracovní činnosti, nelze za nemoci z povolání považovat. Příkladem je bolest krční páteře ze špatného sezení při administrativní práci. Na některé věci si musíte prostě dbát sami.
Lze specifikovat jako nemoc z povolání způsobenou ionizujícím zářením, únavu očí, která vám vznikla při sledování monitoru v rámci pracovní činnosti?
11.
A jsme zpět u povinností zaměstnance. Ale i u nějakých práv. Máte právo na informace o rizicích práce, kterou budete vykonávat a máte nárok, aby tato rizika byla eliminována nebo alespoň minimalizována. Máte-li důvodný pocit, že výkon nařízené práce zásadně ohrožuje vaše zdraví nebo život nebo zdraví a život jiných osob, máte právo ji odmítnout. Při práci musíte dodržovat stanovené pracovní předpisy. Více naleznete v Zákoníku práce, § 106.
Povinností zaměstnance je odmítnout výkon pracovní činnosti, která by mohla ohrozit zdraví ostatních osob:
12.
Nedostatky, které shledáte v zajištění bezpečnosti práce a zdraví zaměstnanců i ostatních zúčastněných osob, máte povinnost ohlásit ihned přímému nadřízenému. Více najdete v Zákoníku práce, § 108.
V zásuvce, do které je zapojena rychlovarná konvice to jiskří. Pak se začne linout dým. Zásuvky u mého stolu jsou však v pořádku. Je to vůbec moje věc?
13.
Náhrada škody je dána Zákoníkem práce. Jedná se o náhradu škody, která zaměstnavateli vznikla z důvodu, že zaměstnanec porušil své povinnosti při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s tím. Více naleznete v Zákoníku práce §250.
Je-li vina za způsobenou škodu na straně zaměstnance a nebyl při tom prokázán úmysl, požívání nepovolených návykových látek nebo v opilosti: zaplatíte čtyřapůlnásobek průměrného měsíčního platu?
14.
Zaměstnanci mohou vedle svého zaměstnání vykonávaného v základním pracovněprávním vztahu vykonávat výdělečnou činnost, která je shodná s předmětem činnosti zaměstnavatele, u něhož jsou zaměstnáni, jen s jeho předchozím písemným souhlasem. Více v Zákoníku práce, §301.
Jste zaměstnanec truhlárny a ve volném čase si ve své dílně vyrábíte skříňky do pokoje pro vaše děti. Musíte mít pro tuto činnost povolení?
15.
Na poskytované OOPP mám bezplatný nárok. OOPP nejsou jen obyčejné boty, brýle, oblečení atd., ale přesně vymezený seznam prostředků sloužících k ochraně před zraněním a ochraně vašeho zdraví. Každý z těchto výrobků je testován a opatřen prohlášením o shodě s evropskými předpisy. Mimo OOPP je mi zaměstnavatel v určitých případech poskytovat ochranné nápoje. Jejich výčet naleznete ve směrnici 8.1 spolu s povinným poskytováním hygienických a dezinfekčních prostředků. Výdej výše zmíněných prostředků jste povinen stvrdit svým podpisem, požaduje-li to zaměstnavatel. Pokud některý z OOPP poškodíte, může po vás zaměstnavatel požadovat náhradu, ale je povinen ihned vám přidělit nový.
OOPP nemusím používat:
16.
Lékařská prohlídka pro zaměstnance stanovená zaměstnavatelem dle platné legislativy je pro zaměstnance povinná.
Absolvovat lékařskou prohlídku nemusím, pokud:
17.
Již jste se dověděli, že absolvování pracovně lékařské prohlídky je povinností zaměstnance. Zaměstnanec si může o tuto prohlídku také kdykoli požádat sám, necítí-li se schopný plnit úkoly zaměstnavatele. Jak často jste povinni absolvovat periodickou prohlídku u lékaře, stanoví zaměstnavatel na základě legislativy, případně dle rozhodnutí příslušné krajské hygienické stanice. Podmínky pro provedení prohlídky naleznete na formuláři se kterým vás zaměstnavatel odešle k lékaři. Zaměstnanci v kategorii 1 mohou absolvovat prohlídku u svého obvodního lékaře.
Periodu pravidelných lékařských prohlídek stanoví:
18.
Stav pracoviště a požadavky na pracovní prostředí jsou stanoveny legislativou. Zaměstnavatel provádí kontrolu pracovišť a vyhodnocuje jejich způsobilost pro výkon požadované činnosti. Kontrolu pracoviště provádí i lékař poskytující pracovnělékařské služby. Pravidelně též chodí kontrola z krajské hygienické stanice a kontrola okresního inspektorátu práce, kteří případné závady doporučí zaměstnavateli k odstranění. Nejčastějším nedostatkem jsou administrativní nedostatky a také závady na bezpečnostních zařízeních strojů.
Je-li stroj vybaven výrobcem bezpečnostním ochranným zařízením (např. zábranou proti vsunutí ruky, ochranou proti zasažení očí třískami, obouručním ovládáním):
19.
Práce se dělí do čtyř kategorií (1-4) podle rizikových faktorů práce, kterými jsou např. hluk, prach, stres, teplo, chlad atd., kategorie 3 a 4 jsou kategorie rizikové. Zařazení vaší práce do kategorie prací naleznete ve směrnici 6.1. Dělení do kategorií se projeví zejména druhem poskytované lékařské péče, v její četnosti a ve specializovaných vyšetřeních. Celá tato agenda má za cíl zamezit, aby se u vás projevila jakákoli nemoc, která by byla způsobena pracovní činností.
Které kategorie jsou rizikové pro vaše zdraví?
20.
Bezpečná práce s nebezpečnými chemickými látkami. V Evropské unii je povinností každého výrobce nebo dovozce označit látky podle stanoveného postupu, tzn. povinnými informacemi a piktogramem a dále bezpečnostním listem. V bezpečnostních listech najdete informace o první pomoci v případě požití, potřísnění nebo při nadýchání. Dále jsou v bezpečnostním listu obsaženy informace jak provést likvidaci případné havárie a poučení jaké ochranné pracovní prostředky je nutno používat a při jakém typu práce s chemickou látkou je možno očekávat riziko. Zeptejte se, kde jsou bezpečnostní listy uloženy.
Bezpečnostní list obsahuje mimo jiné informace o:
21.
Pracoviště je nutno udržovat v pořádku, ať se jedná o dílnu či kancelářské místo. Nepořádek zaviní ročně mnoho pracovních úrazů od pádu ze židle až po pády na ostré hrany strojů. Pracoviště musí být po dobu provozu udržována potřebnými technickými a organizačními opatřeními, splňujícími požadavky tohoto nařízení, ve stavu, který neohrožuje bezpečnost a zdraví osob.
Patří do technických a organizačních opatření i povinnost náležitě a bezpečně upevnit technické vybavení pracoviště, výrobních a pracovních prostředků a zařízení a jejich částí tak, aby nemohlo dojít k jejich nežádoucímu (nechtěnému) pohybu?
22.
Některé práce jsou zcela zakázány. Informace zjistíte v zákoně 309/2006 Sb.
Může Vám zaměstnavatel nařídit zakázanou práci za předpokladu, že je zákonem povolená výjimka při dodržení stanovených opatření?
23.
Důležitým rizikovým faktorem je hluk. Je-li to důvodné, zatížení zaměstnanců těmito riziky je prováděno měřením (zpravidla při stanovení kategorie prací). Byly-li hodnoty zjištěny nad povolenou mez, zařadila příslušná hygienická stanice práce do kategorie 2R, 3, 4. V tomto případě je mimo jiné nařízeno používání OOPP. U hluku o síle od 80 dB do 85 dB je používání ochrany sluchu pouze doporučeno. Velikost vibrací záleží zejména u menších zařízení (např. ruční bruska) na kvalitě výrobku. U větších (pěchovací měch) je důležité použít antivibrační rukavice.
Je zátkový chránič sluchu (špunty do uší) osobní ochranný pracovní prostředek?
24.
Ochrana osobních údajů. Vaše osobní údaje může zaměstnavatel uchovávat a používat bez vašeho souhlasu úkony, které mu ukládá legislativa. Tzn., to co je potřeba pro vedení evidence (jméno, příjmení, rodné číslo, datum narození atd.) jste povinni poskytnout. Pokud si neděláte sami daňové přiznání, je nutné počítat i s povinností přinést oddací list, hypotéku atd.). Obecně není doporučeno nechávat pro zaměstnavateli kopie občanského nebo řidičského průkazu, pokud není legislativní důvod pro jejich pořízení a uchování. Citlivé osobní údaje jsou např. údaje o víře, sexuálním zaměření, rase, zdravotním stavu (vyjma výstupu z pracovnělékařské prohlídky), ty nelze získávat vůbec s výjimkami, se kterými se v běžném zaměstnání nesetkáte (např. pro lékařské nebo vědecké účely).
Jste povinni zaměstnavateli sdělit datum narození?
25.
Z legislativy jsou zakázané některé práce a pracoviště těhotným zaměstnankyním, zaměstnankyním, které kojí a zaměstnankyním- matkám do konce devátého měsíce po porodu. Zároveň jsou zakázány některé práce mladistvým zaměstnancům nebo jsou povoleny z důvodu přípravy na povolání pouze pod dozorem. Pozor na zvedání břemen. Rozlišuje se zvedání břemen časté a zvedání břemen občasné. Zvedání má také denní limit a limit pro zvedání břemene v sedě. Více naleznete v zákoně 361/2007 Sb.
Ženy mohou zdvihat občasně břemena do hmotnosti:
26.
Povolit kouření může zaměstnavatel pouze za dodržení zákona a to na vyhrazeném místě. Požívat alkohol a používat návykové látky nelze vůbec a to i přiměřeně před pracovní směnou, tak, aby zaměstnanec nebyl pod jejich vlivem.
Elektronickou cigaretu na pracovišti:
27.
Na pracovišti rozlišujeme bezpečnostní značky výstražné, informativní, příkazové a zákazové. Význam nejdůležitějších značek naleznete v zákoně 375/2017 Sb. Nezapomeňte, že se můžete setkat i se signály zvukovými a světelnými.
Modré kulaté tabulky s bílým piktogramem jsou tabulky:
28.
Hoří! Každý má povinnost hasit, pokud zpozoruje požár. Tato povinnost neplatí v případě, že by tím ohrozil život nebo zdraví své nebo svých blízkých. Požár je důležité ohlásit, pokud se v místě neorientujete, přivolejte raději ihned hasiče (tel. 150, 112). Nebojte se, službu konající hasič se vás na důležité informace zeptá. Každá minuta je důležitá. Požární poplach se zpravidla vyhlašuje voláním hoří, ale v mnoha budovách můžete vidět i tlačítka pro vyhlášení požárního poplachu.
Musím hasit vždy?
29.
Únikové cesty musí být volné! Pamatujte, že toto opatření není jen kvůli vám, ale i kvůli hasičům. V prostředí, kde není pro dým vidět a hasič zachraňuje osobu ohroženou udušením, dokáže i zapomenutá paleta nebo stolek na kytičky na chodbě zabít jak hasiče tak zachraňovanou osobu. Únikové východy musí být vždy otevřené, nikdy je neuzamykejte, pokud jde o ochranu, např. skladovaného materiálu, použijte civilizované řešení, kterým je panikové kování. Na pracovišti najdete prostředky pro hašení požáru, obvykle hasicí přístroje. Prostudujte si na co je který hasicí přístroj dobrý. Někde může být součástí vybavení i hydrant. I tyto prostředky musí být vždy volně přístupné, představte si např. hořícího kolegu a sebe jak prolézáte regálem, abyste dosáhli na hasicí přístroj. Použitý hasicí přístroj nelze již znovu použít a musí být vyměněn.
Přenosný hasicí přístroj je určen k hašení při počátku požáru nebo k zabránění jeho rozšíření, pro uhašení hořícího koše stačilo použít jeho obsah jen částečně. Hasicí přístroj:
30.
Základním předpokladem pro výkon vaší pracovní činnosti ve firmě je znalost ovládání zařízení, které máte svolení používat. Každé zařízení má svůj návod k obsluze a je jej třeba prostudovat. Návody jsou k dispozici u přímého nadřízeného.
I rychlovarná konvice, mikrovlnná trouba nebo osobní ochranný pracovní prostředek má svůj návod k používání. Před použitím zařízení:
Naše společnost se zabývá poradenstvím
v oblastech, bez kterých se žádná profesionálně vedená firma neobejde.