0 of 25 Questions completed
Questions:
You have already completed the quiz before. Hence you can not start it again.
Quiz is loading…
You must sign in or sign up to start the quiz.
You must first complete the following:
0 of 25 Questions answered correctly
Your time:
Time has elapsed
You have reached 0 of 0 point(s), (0)
Earned Point(s): 0 of 0, (0)
0 Essay(s) Pending (Possible Point(s): 0)
Naším i vaším prvořadým zájmem musí být, abyste se denně vraceli domů ke svým blízkým zdraví a živí. Proto respektujte všechna opatření, která zaměstnavatel zavedl především pro vaši ochranu.
Případné připomínky a náměty adresujte na e-mail: office@czkomplex.cz.
Školení je koncipováno tak, aby byly odpovědi dostupné několika způsoby, přímo v textu, který předchází otázce nebo formou odkazu na zákony a případně na jednotlivé směrnice nebo je najdete v podkladech pro školení, odkazy jsou označeny standardně jako podtržená slova v textu. Máte pět pokusů a devadesát minut pro studium a vyhotovení testu. Nespěchejte, prostudujte si jednotlivé odkazy. Hodně štěstí.
1.
Jako občané této republiky nemůžete činit, co je zákonem zakázáno. Proto je legislativa stále zdokonalována a vylepšována. Vše co zakázáno není, činit můžete. Máte právo na ochranu svého zdraví a uspokojivé pracovní podmínky. Ženy, mladiství a osoby zdravotně postižené mají právo na zvýšenou ochranu zdraví při práci a na zvláštní pracovní podmínky. Originální znění naleznete v Ústavě ČR, čl 2, odst. 4 a Listině základních práv a svobod, čl. 28, 29 , 31
Mohu být nucen zaměstnavatelem plnit úkoly, které jsou v rozporu s právními předpisy, byť po krátkou dobu?
2.
Podpisem pracovní smlouvy jste se stali zaměstnancem a prvním nástupem do práce jste se zavázali plnit povinnosti, které z této smlouvy vyplývají, dále povinnosti z legislativy, zejména ze Zákoníku práce a povinnosti, které pro vás vyplynuly jiným způsobem, např. tím, že jste byli seznámeni s předpisy, které vydal zaměstnavatel. Jste povinni podle pokynů zaměstnavatele konat osobně práce podle pracovní smlouvy v rozvržené týdenní pracovní době. Více najdete v Zákoníku práce, § 38.
Může mě zaměstnavatel pověřit jinou prací než tou, kterou mám uvedenu v pracovní smlouvě, nebo která je uvedena v pracovním řádu, případně v popisu pracovní činnosti zaměstnance?
3.
Zaměstnavatel vás chce přeložit do jiného místa, než bylo sjednáno v pracovní smlouvě. Měli byste vědět, že je to možné pouze s vaším souhlasem a za předpokladu, že to vyžaduje provozní potřeba zaměstnavatele. Ve smlouvě však můžete mít uvedeno, že výkonem práce je celá ČR, pak má zaměstnavatel při převedení zaměstnance na jinou práci pozici mnohem jednodušší. Více najdete v Zákoníku práce, §41.
Může mě zaměstnavatel převést k výkonu práce do jiného místa, mám-li ve smlouvě napsáno: místo výkonu práce – Celá ČR?
4.
Přestávky v práci se poskytují nejpozději po 6 hodinách nepřetržité práce v délce trvání 30 minut. Přestávka nesmí být na začátku nebo před koncem pracovní doby. Přestávka se nezapočítává do pracovní doby. Přestávka může být rozdělena do dvou částí po 15 minutách. Více najdete v Zákoníku práce, §88.
Může být přestávka rozvržena na tři úseky po 10 minutách?
5.
Náklady na BOZP nese zaměstnavatel, tedy i na přidělení osobních ochranných prostředků. Více najdete v Zákoníku práce, §101.
Může zaměstnavatel zajistit pracovní rukavice pro zaměstnance tak, že se zaměstnanec podílí na finanční úhradě?
6.
Pracovní rizika a předcházení rizikům.
Každá činnost člověka sebou nese rizika možného úrazu nebo nemoci. V pracovním procesu se tato činnost označuje za činnost při výkonu práce, z úrazu se stává pracovní úraz a z nemoci nemoc z povolání. Z tohoto důvodu má každý zaměstnavatel vést písemně tzv. registr rizik, se kterým se seznamte ZDE. V tomto registru jsou analyzovaná a vyhledaná rizika včetně opatření k jejich zmírnění nebo eliminaci. Najdete-li riziko, které není zaneseno v registru, upozorněte na něj bez odkladu zaměstnavatele.
Pracovní rizika jsou souborem, kde je specifikováno nebezpečí:
7.
Pracovní rizika jsou součástí každé práce. Z tohoto důvodů je nutno respektovat nařízení zaměstnavatele a vedoucích zaměstnanců.
Je slovní příkaz nadřízeného zaměstnance rovnocenný s nařízením jinou formou (např. písemně)?
8.
Při pracovní činnosti s rizikem úrazu je zaměstnanci nařízeno používání osobních ochranných pracovních prostředků, tzv. OOPP. Zaměstnanec je povinen OOPP používat a hlásit zaměstnavateli jejich případné poškození.
Mohu odmítnout rukavice poskytnuté zaměstnavatelem a používat své, které jsou pohodlnější?
9.
Co je vlastně pracovní úraz? Nutně ne vše co se vám kdy stane. Pracovní úraz je specifikován zákonem jako poškození zdraví nebo smrt zaměstnance, došlo-li k nim nezávisle na jeho vůli krátkodobým, náhlým a násilným působením zevních vlivů při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s ním. Pracovní úraz je nutno ihned nahlásit přímému vedoucímu zaměstnanci a trvat na provedení zápisu. Více o pracovních úrazech a jejich řešení najdete v Zákoníku práce, § 105.
Po cestě do práce zaměstnanec zakopl a zlomil si nohu. Je to pracovní úraz?
10.
Co je nemoc z povolání? Jako nemoc z povolání lze uznat pouze nemoc, která je zanesena ve výčtu nemocí z povolání ve zvláštním předpise (č. 290/1995 Sb.) Znamená to, že nemoci, které nejsou vyhláškou vyjmenovány, ale přitom vám vznikly při pracovní činnosti, nelze za nemoci z povolání považovat. Příkladem je bolest krční páteře ze špatného sezení při administrativní práci.
Lze specifikovat jako nemoc z povolání únavu očí způsobenou zářením obrazovky, která vám vznikla v rámci pracovní činnosti?
11.
Máte právo na informace o rizicích práce, kterou budete vykonávat a máte nárok, aby tato rizika byla eliminována nebo alespoň minimalizována. Máte-li důvodný pocit, že výkon nařízené práce zásadně ohrožuje vaše zdraví nebo život nebo zdraví a život jiných osob, máte právo ji odmítnout. Při práci musíte dodržovat stanovené pracovní předpisy. Více naleznete v Zákoníku práce, § 106.
Povinností zaměstnance je odmítnout výkon pracovní činnosti, která by mohla ohrozit zdraví ostatních osob:
12.
Nedostatky, které shledáte v zajištění bezpečnosti práce a zdraví zaměstnanců i ostatních zúčastněných osob, máte povinnost ohlásit ihned přímému nadřízenému. Více najdete v Zákoníku práce, § 108.
Zásuvka, do které je zapojen spotřebič o který se stará kolegyně není řádně upevněna na stěně. Zásuvky u mého stolu jsou však v pořádku. Je mojí povinností ihned závadu nahlásit nejbližšímu přímému nadřízenému?
13.
Náhrada škody je dána Zákoníkem práce. Jedná se o náhradu škody, která zaměstnavateli vznikla z důvodu, že zaměstnanec porušil své povinnosti při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s tím. Více naleznete v Zákoníku práce §250.
Je-li vina za způsobenou škodu na straně zaměstnance a nebyl při tom prokázán úmysl, požívání nepovolených návykových látek nebo vliv alkoholu, zaplatíte maximálně čtyřapůlnásobek průměrného měsíčního platu. Lze se povinnosti za způsobenou materiální škodu zprostit uvedením poškozené věci v předešlý stav?
14.
Vstupní lékařská prohlídka stanovená zaměstnavatelem je pro všechny zaměstnance povinná.
Absolvovat vstupní lékařskou prohlídku nemusím, pokud:
15.
O mimořádnou pracovnělékařskou prohlídku může zaměstnanec kdykoli požádat sám, necítí-li se schopný plnit úkoly zaměstnavatele. Podmínky pro provedení prohlídky naleznete na formuláři se kterým vás zaměstnavatel odešle k lékaři. I zaměstnavatel vás může kdykoli odeslat na mimořádnou pracovnělékařskou prohlídku.
Odeslání na mimořádnou pracovnělékařskou prohlídku zaměstnavatelem:
16.
Práce se dělí do čtyř kategorií (1-4) podle rizikových faktorů práce, kterými jsou např. hluk, prach, stres, teplo, chlad atd., kategorie 3 a 4 jsou kategorie rizikové. Zařazení vaší práce do kategorie prací provedl zaměstnavatel a jste zařazeni do kategorie prací 1. Práce by pro vás podle poznatků lékařů, neměla mít žádné důsledky, které lze kvalifikovat jako nemoc z povolání.
V jaké kategorii jste zařazeni?
17.
Pracoviště je nutno udržovat v pořádku, ať se jedná o dílnu či kancelářské místo. Nepořádek zaviní ročně mnoho pracovních úrazů od pádu ze židle až po pády na ostré hrany. Pracoviště musí být po dobu provozu udržována potřebnými technickými a organizačními opatřeními, splňujícími požadavky tohoto nařízení, ve stavu, který neohrožuje bezpečnost a zdraví osob.
Je součástí BOZP povinnost udržovat na pracovišti pořádek?
21.
Z legislativy jsou zakázané některé práce a pracoviště těhotným zaměstnankyním, zaměstnankyním, které kojí a zaměstnankyním – matkám do konce devátého měsíce po porodu. Zároveň jsou zakázány některé práce mladistvým zaměstnancům nebo jsou povoleny z důvodu přípravy na povolání pouze pod dozorem. Pozor na zvedání břemen. Rozlišuje se zvedání břemen časté a zvedání břemen občasné. Zvedání má také denní limit a limit pro zvedání břemene v sedě. Více naleznete v zákoně 361/2007 Sb.
Ženy mohou zdvihat občasně břemena do hmotnosti:
19.
Zaměstnancům je zakázáno požívat alkohol nebo užívat jiné nepovolené návykové látky na pracovišti a pohybovat se po pracovištích nebo vykonávat pracovní činnost pod jejich vlivem. Na pracovištích je rovněž zakázáno kouřit.
Kouřit zaměstnanec může:
23.
Hoří! Každý má povinnost hasit, pokud zpozoruje požár. Tato povinnost neplatí v případě, že by tím ohrozil život nebo zdraví své nebo svých blízkých. Požár je důležité ohlásit, pokud se v místě neorientujete, přivolejte raději ihned hasiče (tel. 150, 112). Požární poplach se zpravidla vyhlašuje voláním hoří, ale v mnoha budovách můžete vidět i tlačítka pro vyhlášení požárního poplachu.
Musím hasit vždy?
21.
Únikové cesty musí být volné! Pamatujte, že toto opatření není jen kvůli vaší bezpečnosti, ale i kvůli zasahujícím hasičům. Na pracovišti najdete prostředky pro hašení požáru, obvykle hasicí přístroje. Prostudujte si, na co je který hasicí přístroj dobrý. Někde může být součástí vybavení i hydrant. Použitý hasicí přístroj nelze již znovu použít a musí být vyměněn.
Přenosný hasicí přístroj je určen k hašení při počátku požáru nebo k zabránění jeho rozšíření, pro uhašení hořícího koše však stačilo použít jeho obsah jen částečně. Hasicí přístroj:
22.
Základním předpokladem pro výkon vaší pracovní činnosti ve firmě je znalost ovládání zařízení, které máte svolení používat. Každé zařízení má svůj návod k obsluze a je jej třeba prostudovat. Návody jsou k dispozici u přímého nadřízeného.
I rychlovarná konvice nebo mikrovlnná trouba má návod k používání. Před použitím zařízení:
23.
V případě mimořádné situace (požár, pracovní úraz, havárie) zachovejte chladnou hlavu. Není-li ve vašich schopnostech a vaší moci účinně pomoci, opusťte prostor. Nezapomeňte však přivolat pomoc z řad znalých zaměstnanců nebo přímo některou ze složek IZS. Prostředky pro první pomoc naleznete v lékárničce na pracovišti.
Mohou být v lékárničce uloženy prostředky první pomoci po exspiraci?
24.
Vaší nejčastější pracovní činností je práce na počítači. Pamatujte, že práce na laptopu bez použití externího monitoru výrazně ohrožují vaši krční páteř následkem chybné polohy těla. Z tohoto úhlu pohledu je vaše práce nebezpečnější než práce s fyzickou zátěží. Nepodceňujte riziko a naučte se u práce správně sedět!
Používání ergonomické podložky pod myš nebo ergonomická myš výrazně omezují možnost:
Naše společnost se zabývá poradenstvím
v oblastech, bez kterých se žádná profesionálně vedená firma neobejde.